Vores helt nye svelleknuser er banebrydende i mere end én forstand.
– Jeg har taget tilløb til at købe den i fem år. Og nu gad jeg altså ikke vente længere.
Sådan siger Martin Henriksen om vores 14 tons tunge tilføjelse til maskinparken. Den nye specialknuser, Hartl CTR e-crusher, er den eneste af sin slags i Danmark og vil gøre knusning af betonsveller både nemmere, hurtigere og grønnere.
Monoblokke i én mundfuld
Specialknusning af betonsveller fra jernbaner har været en niche hos os i mange år. Men indtil nu har fremgangsmåden været kompliceret, tidskrævende og hårdt for grejet.
– Vi knuser både todelte duoblok-sveller og helstøbte monoblok-sveller. Især monoblok-svellen er svær at knuse, fordi man har skullet klippe det hele manuelt med en jernsaks. Men det er slut nu, siger Martin Henriksen begejstret.
– Vores nye knuser kan tage betonsvellerne i én mundfuld, uden at vi behøver at forknuse dem. Den knuser simpelthen svellerne og separerer automatisk betonen fra jernet, og det gør arbejdet meget lettere for os, fortsætter han.
Grønnere knusning
Det er ikke bare blevet lettere, men også mere miljøvenligt, når vi fremover skal knuse jernbanesveller onsite. For vores nye knuser er et hybridanlæg, som kan køre på både el og diesel.
– I de seneste år er vi begyndt at opgradere vores maskinpark og købe flere og flere hybridanlæg, så vi kan køre på strøm de steder, hvor der er mulighed for det. Det er vores nye svelleknuser et godt eksempel på, siger Martin Henriksen og peger på en anden grøn fordel ved det nye anlæg: – Vi plejede at bruge 30 tons gravemaskiner og forknusere, men med vores nye knuser kan vi nøjes med 15 tons gravemaskiner, der har et meget lavere brændstofforbrug. Og al betonen bliver selvfølgelig genanvendt.
Holder projektet på sporet
– Det er ikke kun betonsvellerne, som får en tur i maskinen. På mange af vores projekter står vi også for at ense og knuse jernbaneskærver og lave dem til færdige asfaltfraktioner eller stabilgrus, fortæller Martin enriksen.
Sortering af materialer fylder mindst lige så meget som selve knusningen, når vi rykker ud på både
store og små jernbaneopgaver. Men det stopper ikke her.
– Vi kan også hjælpe med både opstakning, håndtering og læsning, så man får en komplet pakke,
hvor det hele bare kører på skinner, siger Martin Henriksen med et smil.